18 d’octubre 2008

BOICOT ALS PRODUCTES AGRÍCOLES D'ASCÓ



Si hi ha un tema que m'indigna és el de l'energia nuclear, un més dels pelotassos de finals del segle XX que el volen perllongar durant el segle XXI. Una energia que se'ns ven com néta, segura, curosa amb la capa d´ozó... però que produeix uns residus contaminants durant milers d'anys.

Que ens volen acabar d'enterrar a les Terres de l'Ebre aquests malnascuts?

A tots els ciutadans d'Ascó els vull informar que com a simple consumidor, no tindran ni un euro de la meva butxaca per als seus productes agroalimentaris.

Quina culpa tenen els pagesos em direu? Doncs, potser no cap, però pel que respecta a la meva posició hauran de triar entre continuar conreant els seus productes agrícoles o donar suport a n'aquest alcalde que vol destruir per sempre qualsevol futur que encara ens pogui quedar.
(Fotografia d'un fill de Txernòbil)

5 comentaris:

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

Conec a qui li van regalar i la seva dona es va negar a menjar-se'ls!
I a sobre, l'alcalde vol demanar el magatzem temporal de residus nuclears en contra del que es va aprobar al Parlament. Si vols caldo (o es diu brou) beu-ne dues tasses!!

Anònim ha dit...

bona nit senyor nieto, buscant buscant he anat a parar al seu blog, i he llegit el text de "Boicot als productes d'Ascó". I dóna la casualitat, que jo sóc d'aquest poble. Després de llegir el text, m'he sentit bastant malament, ja que, sota el meu punt de vista, no crec que sigui aquesta la forma adequada d'actuar en conseqüència a una decisió o imposició (com vostè prefereixi)política. I li explicaré el perquè ho crec així - em sap greu però intueixo que li deixaré la bíblia en vers-:
- En primer lloc, em fa una tristor ben gran que hagi fet servir una foto com la que ha posat. Els pares d'aquesta criatura no crec que tinguessin la culpa de viure al lloc on vivien, i de sofrir la desgràcia que va passar a Txernòbil. No sé si el que pretén és fer el text més sensacionalista o donar un avís del que va passar en aquella central. Crec que és molt cruel... ho trobo bastant de mal gust, tant per asconencs com per qualsevol persona que vulgui tenir fills.
- En la seva opinió, sobre l'energia nuclear, el respecto totalment. Jo he vist i he analitzat pros i contres de cadascuna de les energies renovables i no renovables. Per interès propi, no perquè m'hagin volgut vendre la moto. I li asseguro, de manera totalment objectiva, que se sorprendria dels inconvenients que tenen TOTES les energies. (Potser si un altre dia m'animo, li envio també aquests punts... sinó acabaria demà d'escriure). A vegades se'ns vénen les coses tal i com volem sentir-les, i caldria potser mirar el rerefons de cadascuna (interessos polítics, econòmics...)
- Vosté parla que aquests "malnascuts" ens volen enterrar. Jo li diré que no són "aquests", sinó tots. Quants referèndums fan? Quin és el poder del poble? De què serveix que ens pronunciem si, finalment, s'acaba fent el que "aquests senyors" volen o els interessa fer? Li asseguro que jo sóc una de les persones que he intentat lluitar i manifestar-me davant tot allò que he considerat injust, però també he estat ben aprop de la política (per grandíssima sort com a espectador) i li asseguro que lo que es veu no és ni un 10% de les barbaritats que es fan.
- I per últim, suposo que possiblement ja intuïa on volia anar a parar... el tema del boicot. Bé, vostè ja es fa la pregunta de quina culpa té el pagés? D'acord, doncs jo també li faig: QUINA CULPA EN TÉ EL PAGÉS? O sigui, que el "pringat" del pagés recull l'oliva perquè li paguin 30cts per quilo (una misèria), no treu gairebé beneficis perquè el gas-oil del tractor està pels núvols, l'aigua amb què rega ara té el musclo zebra que obstrueix el reg.... però, a més.... si es d'Ascó, n'ha de pagar el preu. Pobre pagés d'Ascó! I a sobre, si no ha viscut mai de la central, que ha hagut de mantenir una família amb un sou míser, encara pitjor! Un desgraciat com cap altre. Perquè a ell, no se li ha demanat opinió, ningú li ha dit que podia votar sí o no, però és clar, ha de pagar amb el boicot. Em fa molta pena que paguin justos per pegadors, senyor nieto. Hi ha gent al poble que no és avariciosa de diner ni de fama ni de res, sinó gent treballadora, que intenta ser honrada i viure una vida digna. De fet, li continuaria donant moltíssimes raons de perquè crec que vostè s'equivoca amb aquesta postura.
Però això diuen, el poble sempre paga els plats bruts de la política.

- Per cert, voldria dir-li que, malhauradament, vostè em recorda a la gent de ciutat que veus amb mals ulls la població d'Ascó per la contaminació, i no poden veure ni les estrelles, ni respirar aire pur ni poder viure en un primer pis amb les finestres obertes.

No sé si m'hauré expressat tal i com pretenia. Espero que no se senti ofès de cap manera - i ho sento pel missal-.

EMILI NIETO ALCOVER ha dit...

Moltes gràcies pel seu comentari que en cap cas pot considerar-se ofenedor.

Sí vostè és pagès com diu, bingo, m'ha llegit un dels destinataris d'aquesta entrada.

Jo sóc de Tortosa, i en cap cas cas em considero com un d'aquells de capital que vol viure confortable i després es posa a tirar pedres contra la gent del camp. Visc prou a prop de les centrals com per viure preocupat per tots els incidents que pateix (i que en són molts).

Respecte els polítics, no tot és culpa d'ells. Qui ha votat a l'actual alcalde d'Ascó? Doncs els seus ciutadans? Sé que quan es van construir va existir un gran moviment d'oposició al seu poble. Però després, don diner, ha campat comprant voluntats.

El que tampoc es pot pretendre és dir que les centrals són segures, que les hem d'aguantar la gent que hi viu a cent quilòmetres a la rodona, que no existeix cap substitutiu per a la producció energètica, i després pretendre viure de l'agricultura.

Jo crec que són activitats incompatibles.

Per últim, vostè creu que jo menjaria verdura del Prat de LLobregat si em vingués etiquetada? Doncs no, per coherència tampoc. No tindràn elements contaminants ni ré les seves cartxofes i enciams.

El consumidor no pot arribar a saber-ho tot. Però, jo li puc dir, que sí conec que un producte és del seu poble, no el menjaré. Per autoprotecció, no sigui que em vagi menjant a la vegada tots els isòtops de la central nuclear.

L'animo a fer més comentaris. Si veu la resta del meu blog, veurà que no sóc un amant de l'energia nuclear, però m'agraden els temes que preocupen realment a les persones.

Anònim ha dit...

Bona nit! ja sé que podem fer perquè tots dos estiguem contents! Jo conreo les meues verduretes, sense poder-les vendre (això sí! ja no en regalo més!) i vostè fa boicot a la electricitat d'Endesa! Apagui els llums, no engegui l'ordinador, no posi el microones ni la tele. JO M'HI APUNTO! Crec que seria el més raonable, no?

Ara en sèrio, entenc la seua postura, no li nego, i entenc que es posi a tots els asconencs dins el mateix sac. Els primers en posar-se en contra van ser els primers en entrar. I a vegades, els més escandalosos són els que callen abans.

Després hi ha l'altra part de poble, que no va tenir "la sort" de poder entrar. Les famílies que no vivien de la central patien una gran desigualtat respecte dels altres. Els de la central tenien: la llum gratis, un sou desorbitat, les colònies d'estiu dels nens pagades, etc. A l'escola es notava moltíssim la diferència entre uns nens i els altres. No vull que s'entengui com enveja, perquè tinc l'orgull de saber el que costa guanyar els diners, tenir una família que ha lluitat per cada cosa que hem tingut. De prepotència i avarícia n'hi ha molta al meu poble, perquè els diners transformen les persones. Però no tots som aquesta part d'Ascó i no trobo just que tothom sigui considerat igual. Ni en el meu cas ni en cap.

El poble d'Ascó va votar l'alcalde, sí. Però això és una democràcia, la qual cosa significa que hi ha gent que no el va votar. Potser pensarà que me'n vaig pels núvols, però, aplicant aquesta regla...... NOOOO! JO VAIG DONAR SUPORT A LA GUERRA D'IRAK! Perquè el president de l'estat espanyol, en va donar. Jo no vaig votar l'Aznar i vaig anar a manifestacions en contra, però segons vostè, estic al mateix nivell que Aznar. Per això hi ha democràcia... Qui no va votar l'alcalde, no treballa a la central i és pagés, què? quina solució proposa? Marxem a viure fora? Perquè li asseguro que ho veurem tot menys un referèndum.

Ah! per cert, vostè com es dutxa? com renta els plats? Perquè si viu a Tortosa, no pot veure aigua! Té l'Erkimia uns quants kilòmetres més amunt (que deixem-ho anar, també!) i la Central Nuclear amb les partícules. - ho dic amb una mica d'humor, no pretenc mofar-me'n.

N'hi explicaria tantes de coses! Possiblement la única raó que m'impulsa a escriure'l és la indignació que em produeix sentir-me dins de tota aquesta porqueria, i haver de pagar els plats bruts de grans corporacions en les quals no hi tinc res a veure.

La seva factura de la llum, és d'Endesa? Vostè paga a Endesa? Perquè a vegades tot comença per aquí.

La veritat és que trobo que és un blog molt interessant, de debò.

EMILI NIETO ALCOVER ha dit...

Aquesta obra epistolar que hem engegat gràcies a les noves tecnologies és impagable.

Perdoni que pugui semblar influït pels tòpics, però la seva prosa no és gens habitual entre el món de la pagesia, més aviat sigui elaborada per una persona que pogui complementar el seu salari amb els fruits del camp, però en realitat guanya el salari principal en un altre sector d'activitat (el nuclear?).

Jo no faré boicot a l'energia elèctrica. M'agrada tenir comoditats, però fins i tot Endesa m'indica en el seu rebut que l'energia nuclear tan sols representa el 18 % de l'energia produïda a Espanya (un percentatge molt més gran a Catalunya evidentment).

Em podría dir que visqués en la prehistòria si li hagués parlat de les maldats de la eòlilca pels seus efectes sobre el paisatge i la fauna; o sobre la térmica tradicional, per l'efecte hivernacle i la contaminació sobre i òxids nitrosos; o la hidràulica, pel seu compromís sobre l'ocupació del territori.

Rés de tot això, Assumeixo l'impacte d'aquestes fonts de producció energètica. Però no vull assumir el de l'energia nuclear.

Respecte a Erkimia, a Tortosa utilitzem aigües subterrànies i no superficials per abastir la ciutat. Que poden estar contaminats els freàtics? Doncs, miri, ja ho tinc en compte, doncs des de fa més de quinze anys que l'aigua que utilitzo per consum de boca és embotellada.


Té raó quan diu, que no tot el poble vota a l'alcalde pronuclear i que per tant queda una oposició més o menys residual, i que la pressió social en un poble tan petit ha de ser molt grossa i el poder del big brother nuclear enorme.

Però ho sento, no consumiré productes agrícoles d'Ascó i recomanaré la gent que conec que no ho faci. Si tan orgullosos estan de la seva central nuclear li proposo que a les etiquetes de la cooperativa agrícola surti un paisatge agrícola amb les torres de refrigeració de la nuclear al fons. No passa rés. El consumidor és intel.ligent. o no?

És tot un plaer tenir unes converses d'aquest nivell des del major respecte personal.